Leisure / 15 april 2023

Persbericht: Momentum Leisure verdubbelt investering in Centraal Europa naar EUR 300 miljoen

Amsterdam 15 april 2023 – Met twee operationele themaparken voor de Duitse en Poolse markt en drie themaparken in ontwikkeling zet Momentum Leisure haar groeistrategie door. De Amsterdamse onderneming heeft in totaal tien themaparken, waterparken en overnachtingsfaciliteiten gepland voor onder meer de Duitse, Poolse, Tsjechische en Roemeense markt. Voor deze uitbreiding vergroot Momentum Leisure haar financiële slagkracht.

Series A voor 85% geplaatst in afgelopen vier weken
Voor de eerstvolgende opschaling naar zeven themaparken in Centraal Europa verdubbelt Momentum Leisure de gerealiseerde investering van ruim EUR 150 miljoen naar EUR 300 miljoen, in twee stappen. De eerste stap was de uitgifte van aandelencertificaten Series A voor maximaal EUR 80 miljoen. De Series A Certificaten werden aangeboden aan bestaande financiers en Certificaathouders die van 14 maart tot 12 april jongstleden voor EUR 68 miljoen Series A hebben ingetekend. De resterende 15% van Certificaten Series A wordt momenteel aan enkele professionele investeerders aangeboden. Vanwege de snelheid van de bouw van de themaparken is de plaatsing Series A reeds grotendeels geïnvesteerd. De tweede stap omvat een combinatie van financiering en een nieuwe aandelenuitgifte, na herwaardering van de onderneming in het derde kwartaal.

De voortzetting van de groeistrategie is mogelijk door de inbreng van nieuw kapitaal. Door Momentum Leisure werd – naast de investering door aandeelhouders – geen gebruik gemaakt van externe financiering van bijvoorbeeld banken. De themaparken, inclusief 250 hectare bouwgrond voor uitbreiding, beschikken daardoor nog over de volledige financieringscapaciteit. Bestuurder Martijn van Rheenen: “Met de huidige risico’s die leven bij banken en de oplopende rente, is Momentum Leisure zeer content met de strategische keuze om nu eerst te financieren met professionele familiefondsen.”

Uitbreiding licenties voor nieuwe thema’s
De operationele Majaland themaparken, onderdeel van een joint venture met Plopsa, zijn gethematiseerd met bekende Studio 100 karakters als Maja de Bij en Wickie de Viking. Hiervoor werd een licentie afgesloten die loopt tot en met 2042. Het licentieprogramma voor thema’s in de bestaande en nieuwe parken wordt inmiddels uitgebreid. Naast de Studio 100 licentie zijn exclusiviteitscontracten en licenties gesloten voor nieuwe karakters en thema’s. Er worden gedurende dit jaar nieuwe thema’s geïntroduceerd in de operationele Majaland themaparken nabij Berlijn en Warschau. Tevens worden voor de oplevering van Majaland Gdansk en het geplande waterpark in Warschau ook nieuwe thema’s onthuld.

Uitbreiding bestuur
Na de uitbreiding van de Raad van Commissarissen afgelopen februari met de nieuwe leden Pia Adlivankin en Andreas Andersen wordt ook het bestuur van Momentum Leisure verder versterkt. Zowel in het moederbedrijf als in de themaparken die ieder zijn ondergebracht in een eigen projectvennootschap. Bestaande bestuurders, waaronder Steve Van den Kerkhof die binnen de projectvennootschappen van de Momentum Leisure groep aanblijft, zullen daarmee versterking krijgen voor de verdere groei.

Majaland Gdansk in aanbouw. De opening is gepland voor 2024.