Publicatie / 21 november 2019

PERSBERICHT Momentum Capital versterkt zich met CEO en CIO

AMSTERDAM - Susanne Muntinga-Van den Houten is aangetreden als nieuwe Chief Executive Officer van investeringsmaatschappij Momentum Capital B.V. Tegelijk is Marcel Verhoeven benoemd als Chief Investment Officer. Met deze kopstukken heeft oprichter Martijn van Rheenen de organisatie van Momentum Capital, onder andere bekend van een deel van de Europese Plopsa parken, succesvol versterkt.

Lees verder onder de foto.

Momentum Capital is bij het publiek onder andere bekend als grootaandeelhouder van de succesvolle Plopsa themaparkenportefeuille in Polen, opgebouwd met het Belgische entertainmentbedrijf Studio 100/Plopsa. Daarnaast bouwde Momentum Capital onder leiding van oprichter Martijn van Rheenen de afgelopen 15 jaar een sterke energy-portefeuille, een dochterbedrijf in ledtechnologie en investeerde het in urban development. De totale waarde van de dochterbedrijven van Momentum Capital ligt rond de 475 miljoen euro.

CEO - Susanne Muntinga

Susanne Muntinga (1979) was eerder CFO bij de Naardense investeringsmaatschappij Dasym. Daarvoor werkte zij acht jaar bij de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley, onder meer als Executive Director van het Morgan Stanley Real Estate Funds en Deloitte. Als CEO zal zij Momentum Capital begeleiden naar de volgende fase van de bedrijfsvoering en is zij dealmaker bij toekomstige exits van dochterbedrijven. Muntinga is sinds juni 2019 aan Momentum Capital verbonden, ze begon er als Head of Transition and Corporate Strategy.

CIO -  Marcel Verhoeven

Marcel Verhoeven (1969) is al wat langer bij Momentum. Voor zijn huidige benoeming bekleedde hij de functie van Head of Asset Management. Van januari 2017 tot medio 2019 was Verhoeven bovendien werkzaam als Chief Commercial Officer van Seaborough, het technologiebedrijf in ledverlichting opgericht door Momentum Capital in 2013. Daarvoor werkte hij onder meer bij Philips en bij lichtproducenten Osram en Zumtobel. Als CIO van Momentum Capital zal Verhoeven onder andere de verschillende participaties van het bedrijf verder verzelfstandigen en delen daarvan voorbereiden op een aantal geplande exits.

Het Momentum-model

Met het aantreden van een nieuw dagelijks bestuur treden Head of Treasury Kevin Ho en oprichter Martijn van Rheenen toe tot de non-executive board. Zo kan met name Van Rheenen zich richten op langetermijnstrategie en op termijn de voorbereidingen voor ventures binnen Momentum Capital. Van Rheenen: “Ik ben een ondernemer, iemand voor nieuwe paden. Susanne en Marcel hebben de talenten om Momentum verder te ontwikkelen. En een aantal van onze dochterbedrijven succesvol naar de markt te brengen en mee te werken aan het toekomstige Momentum-model. De dagelijkse leiding is bij hen in goede handen. Uiteraard ben ik als grootaandeelhouder en lid van de Board nauw betrokken bij Momentum Capital. Ik ben blij dat Momentum Capital de versterking krijgt die het verdient.”

Track-record

Muntinga: “Toen Martijn mij vroeg voor deze rol, hoefde ik niet lang na te denken. Hij heeft een geweldig bedrijf neergezet, met een fantastische club mensen en een rijk palet aan dochterbedrijven om trots op te zijn. Momentum heeft een mooi track record. Ik voel me zeer vereerd dat ik nu samen met het team, als eindverantwoordelijke, de sociale, maatschappelijke en financiële doelen van Momentum kan gaan verwezenlijken.”

Verhoeven: “De komende periode verwachten we met een aantal exits bij enkele van onze dochterondernemingen dat succesvolle track record verder te bevestigen. Dat is een fase waar we als team enorm naar uit hebben gekeken.”

Over Momentum Capital

Momentum Capital is een onafhankelijke ondernemend investeerder die zich vanuit een langetermijnvisie richt op het creëren van waarde voor bedrijven, mensen, medewerkers en de samenleving als geheel. De investeringen van Momentum Capital vinden plaats buiten de beurs en direct in ondernemingen met eigen vermogen, aangevuld met vermogen van co-investeerders om de financiële slagkracht te vergroten. Momentum richtte al diverse internationale bedrijven op, die een gezamenlijke waarde vertegenwoordigen van circa 475 miljoen euro. Binnen de groep werken ongeveer 200 mensen.

NOOT VOOR DE REDACTIE
Voor meer informatie of beeldmateriaal neemt u contact op met:
Jasper Rombout, woordvoerder
Momentum Capital BV, Cruquiusweg 111R, 1019 AG, Amsterdam